May 092020
 

Le Congrès des sciences humaines a annoncé que le Congrès 2020 sera annulé. Cependant, l’Association canadienne de linguistique a décidé d’organiser une conférence virtuelle pendant la date déjà prévue, soit le 30 mai au 1er juin, 2020. Il n’y aura pas de frais d’inscription.

The Congress of the Humanities and Social Sciences has announced that Congress 2020 will be cancelled. However, the Canadian Linguistic Association has decided to hold a virtual Annual Meeting during the previously scheduled dates (May 30–June 1st, 2020). There will be no registration fee.


Un guide pratique pour l’ACL virtuelle | A how-to guide for the virtual CLA

Aperçu | Overview

Aperçu

Le congrès virtuel de l’ACL de cette année se tiendra sur deux plateformes : Zoom, où les appels par vidéoconférence auront lieu en direct dans des salles séparées pour les sessions parallèles, et le site web de l’ACL, qui affichera les fichiers associés avec les communications orales et les communications affichées, et fournira l’espace pour les commentaires aux communications affichées faits par écrit.

La participation dans l’ACL demande l’inscription préalable. L’inscription est gratuite; tous les participants inscrits recevront leur mot de passe pour joindre l’appel Zoom. [S’INSCRIRE MAINTENTANT].

Les heures des sessions ont été choisies avec le but de rendre la conférence accessible à travers des fuseaux horaires différents; vous pouvez voir la version HTML du programme dans votre fuseau horaire en cliquant sur le bouton en haut du programme.

Overview

This year’s virtual meeting of the CLA will take place using two main platforms: Zoom, where live video conference calls will take the place of the separate rooms for parallel sessions, and the CLA website, which will host files associated with both talks and posters, as well as providing space for text-based comments on poster presentations.

Participation in the CLA will require advance registration. Registration is free; all registered attendees will be emailed the passwords needed to join each Zoom call. [REGISTER NOW]

The times for sessions have been chosen to try to make the conference accessible across a variety of time zones; you can view the HTML version of the program in your local time by clicking the button at the top of the program.



Assister à la conférence de l’ACL 2020 | Attending talks at the 2020 CLA Conference

Assister à la Conférence de l’ACL 2020

Le programme de la conférence de l’ACL virtuelle est très similaire aux programmes des conférences en personne tenues dans les années récentes : dans la majorité des heures, il y a deux ou trois sessions parallèles même si chaque jour une ou plusieurs sessions sont tenues dans une seule « salle » de communications.

Chaque session de communications aura lieu dans Zoom; les liens seront envoyés à toutes les personnes inscrites à la conférence. Pendant chaque appel vidéoconférence, tout le monde à part le(a) modérateur(trice) et le(a) présentateur(trice) devra mettre son microphone en silence et désactiver sa vidéo; le(a) présentateur(trice) peut partager son écran pour référer à l’exemplier (fourni aux participants en version PDF en avance).

Pour assister aux communications, vous devez avoir téléchargé et installé Zoom sur votre ordinateur ou un autre appareil. Le compte Zoom de base est gratuit.

Après chaque communication, il y a aura du temps pour poser des questions. Les questions seront sélectionnées par le(a) modérateur(trice) ou le(a) présentateur(trice); dans Zoom, les questions peuvent être posées par écrit en utilisant le « chat » ou en activant l’audio et la vidéo (ceci sera géré par un(e) assistant(e) technique disponible lors de chaque appel Zoom).

Avec la permission de chaque présentateur(trice), les communications et la période des questions seront enregistrées et seront disponibles sur le site de la conférence pendant la semaine suivante (jusqu’au lundi 8 juin). Ceci est envisagé pour donner la possibilité aux participant(e)s potentiel(le)s de voir et faire des commentaires aux communications si leurs horaires ou engagements ne leur permettent pas d’assister à la conférence en direct.

Attending talks at the 2020 CLA conference

The programme for the virtual CLA meeting is very similar to programmes for in-person conferences in recent years: at most times there are two or three parallel sessions, though on each day there is one or more sessions with only a single “room” of talks.

Each session of talks will take place via a Zoom conference call; links will be provided to everyone registered for the conference. During each call, everyone other than the moderator and the current speaker will be asked to mute themselves and turn off video; the speaker may share their screen or else refer to a handout (provided to attendees as a PDF).

To attend talks, you must have downloaded and installed Zoom on your computer or other device. Basic Zoom accounts are free.

After each talk, there will be time for questions. These will be selected by the session moderator or the speaker; in Zoom, questions can be asked by text (chat) or by temporarily turning on audio and video (which will be managed by a technical assistant available in each Zoom call).

With the permission of the speaker, talks and the following question period will be recorded and made available via the CLA conference website for the week following the conference (until Monday, June 8). This is to allow potential attendees whose schedules or commitments do not permit joining the conference in real time the opportunity to view and comment on the talks.



Assister aux sessions d’affiches | Attending poster sessions

Assister aux sessions d’affiches

Il y a deux sessions d’affiches à la conférence de l’ACL virtuelle; il y a une session samedi et une session dimanche. Pour aider les participant(e)s à assister aux sessions d’affiches virtuelles, les affiches ont été organisées en grands domaines thématiques dans chaque session.

Les fichiers des affiches seront affichés sur le site de l’ACL et seront liés au programme. Ces fichiers peuvent inclure un document statique (par exemple, une affiche traditionnelle ou une série de planches), ainsi qu’une présentation audio(visuelle) de 5 minutes ou moins.

Pour faciliter l’interaction avec les présentateur(trice)s des affiches, chaque affiche aura une page spéciale sur le site de l’ACL avec un formulaire de commentaire. Nous encourageons les présentateur(trice)s des affiches d’être disponibles pendant leur session d’affiches pour répondre aux questions tout de suite. Nous recommandons aux présentateur(trice)s d’être disponible(s) dans un autre format pendant leur session d’affiches — par exemple, en organisant un appel vidéo — pour pouvoir parler en direct avec les participant(e)s qui ont des questions à propos de l’affiche. Les présentateur(trice)s des affiches communiqueront l’information sur leur disponibilité à répondre aux questions en utilisant le formulaire de commentaire associé à leur affiche.

Attending poster sessions

There are two poster sessions for the virtual CLA meeting, one on Saturday and one on Sunday. To help people navigate the virtual poster sessions, posters have been organized into broad thematic areas in each session.

Poster materials will be hosted on the CLA website, linked from the program. These materials will include a static document (which may be a traditional poster, or may be a series of slides), as well as an optional audio or video presentation of 5 minutes or less.

To facilitate interaction with poster presenters, each poster will have a dedicated page on the CLA site with a form that allows comments. Poster presenters are encouraged to be available during their scheduled poster session to answer questions as they are posed. We also encourage poster presenters to consider being available in some other format during their poster session—for example, by hosting a video call—so that they can talk live with people who have questions about the poster. Poster presenters will share information on how they will be available for questions using the comment form associated with their poster.



Participer à la table ronde ou aux activités sociales | Participating in roundtables or socials

Participer à la table ronde ou aux activités sociales

À la fin de la journée samedi il y aura une rencontre d’accueil pour les étudiant(e)s diplomé(e)s; dimanche il y aura une table ronde au milieu du programme. Ces sessions seront organisées en direct, dans une des salles de Zoom.

Participating in roundtables or socials

On Saturday there will be a Grad Student Social at the end of the conference day; on Sunday there is a roundtable discussion in the middle of the program. These will take place like live talk sessions, in one of the Zoom rooms.



Présentateurs et présentatrices à la conférence | Presenting at the conference

Présentateurs et présentatrices à la conférence

Comme l’inscription est gratuite, les présentateur(trice)s doivent être membres de l’ACL en règle. Vous pouvez vérifier votre statut d’adhésion à l’ACL sur le site de Cambridge University Press. Si vous avez des difficultés à vous inscrire, veuillez contacter le service aux membres à l’adresse suivante : memberservices@cambridge.org. L’association ne gère pas la page d’adhésion de façon directe et ne peut pas fournir le soutien technique.

Presenting at the conference

While registration is free, presenters must be members of the CLA in good standing. You can check to see your membership status on the Cambridge University Press website. If you are having problems becoming a member, please contact member services at: memberservices@cambridge.org. The CLA does not directly manage the CUP membership page, and cannot provide technical support.

Présenter une communication orale

Les communications orales seront présentées en utilisant un appel Zoom en direct; si vous être présentateur(trice), vous devez avoir tous les appareils et la configuration nécessaires pour un appel audiovisuel, c’est-à-dire :

  • Un ordinateur avec une connexion Internet stable
  • Des écouteurs ou des haut-parleurs externes avec un microphone
  • Une webcam
  • Zoom installé sur votre ordinateur, et un compte de Zoom gratuit
Si vous prévoyez présenter en direct :

Vous pouvez présenter des planches ou un exemplier un partageant votre écran, dans ce cas les participants pourront voir une miniature de vidéo pendant votre présentation. Vous pouvez aussi partager à l’avance l’exemplier en version PDF qui peut être téléchargé sur le site de l’ACL. (Voir « Les dates limites pour les documents ».)

S’il y a plus qu’un(e) présentateur(trice), vous pouvez décider entre vous si le(a) premier(ère) présentateur(trice) continue de partager l’écran pendant la communication orale ou si l’autre présentateur(trice) partagera son écran en même temps qu’il(elle) prendra le relai de la communication orale.

Nous vous suggérons fortement d’essayer de partager l’écran de votre présentation avant la conférence. Il y aura aussi plusieurs sessions de pratique avec les assistants techniques pendant la semaine avant la conférence.

Si vous prévoyez préenregistrer votre communication :
Il est possible que vous préfériez enregistrer votre communication à l’avance. Si c’est le cas, nous vous prions de nous envoyer votre enregistrement mercredi le 27 mai au plus tard, et nous le montrerons aux participant(e)s en utilisant le partage d’écran. Si possible, nous vous demandons d’être présent(e)(s) pendant l’appel en direct pour répondre aux questions après votre communication; si ce n’est pas possible, veuillez nous le faire savoir le plus tôt possible.

How to give a TALK at the virtual CLA

Talks will be presented via a live Zoom call; if you are giving a talk you will need the same kind of setup that you ordinarily need to participate in a video conference call, namely:

  • A computer with a stable internet connection
  • A headset or external speaker/mike
  • A webcam
  • Zoom installed on your computer, and a free Zoom account
If you plan to present live:

You can present slides or a handout by sharing your screen, in which case the audience will be able to see only a small thumbnail video of you speaking. You may also choose to share a handout in advance as a PDF, which will be made available for download via the CLA website. (See ‘Deadline for materials’.)

If more than one author will be presenting the talk, it is up to you whether the first speaker continues to share their screen through the whole talk, or whether you will “trade off” sharing your screens at the same time you trade off speaking.

We strongly recommend that you practice sharing your screen for your presentation before the conference. There will also be a number of practice sessions scheduled with technical assistants in the week leading up to the conference. You will be contacted by email about how to join these practice sessions.

If you plan to pre-record your talk:
You may prefer to give a pre-recorded presentation. In this case you must send your recording to us by Wednesday, May 27, and we will share the video via screen sharing. If possible, we ask that you be available during the live call to answer questions after your talk; if this won’t be possible, please let us know as soon as possible.

Comment présenter une affiche à l’ACL virtuelle

Les documents des communications affichées seront affichées sur le site de l’ACL. Nous prions tou(te)s les présentateur(trice)s d’affiches de nous envoyer leurs documents en version PDF (cela peut être une affiche traditionnelle ou des planches remplaçant l’affiche) d’ici le 27 mai au plus tard, ainsi qu’une présentation vidéo ou audio (optionnelle) en expliquant votre affiche. Il est aussi possible de soumettre des documents de votre affiche dans des formats non-traditionnels ! Mais si vous prévoyez nous envoyer un fichier dans un format autre que PDF, nous vous prions de nous le faire savoir le plus tôt possible.

Pour faire un enregistrement vidéo (surtout sur un Mac), ce site de CUNY présente de bonnes consignes.

Chaque affiche aura une page spéciale sur le site de l’ACL avec un formulaire de commentaire. Nous prions les présentateur(trice)s des affiches d’être disponibles pendant leur session d’affiches pour répondre aux questions tout de suite. Nous recommandons aux présentateur(trice)s d’être disponible(s) dans un autre format pendant leur session d’affiches — par exemple, en organisant un appel vidéo - pour pouvoir parler en direct avec les participant(e)s qui ont des questions à propos de l’affiche.

Les présentateur(trice)s des affiches communiqueront l’information sur leur disponibilité à répondre aux questions en en faisant le premier commentaire dans le formulaire de commentaire associé à leur affiche.

How to give a POSTER at the virtual CLA

Materials for poster presentations will be hosted via the CLA website. All poster presenters are required to send us a PDF of their materials (which may be a traditional poster but may instead be slides) by May 27, along with an optional video or audio “walkthrough” of the presentation. We are open to non-traditional poster formats! But if you plan to produce something other than a PDF, please let us know as soon as possible.

For making videos (especially on a Mac), this site from CUNY has good instructions.

Each poster will have a dedicated page on the CLA site with a form that allows comments. We ask poster presenters to be available to answer questions during their scheduled poster session.

We also encourage poster presenters to consider being available in some other format during their poster session—for example, by hosting a call using Zoom or other video conference software—so that they can talk live with people who have questions about the poster. If you do this, please share information on how to join your Q+A session as the first comment on your poster, so that everyone viewing your poster knows where you are answering live questions.

Date limite pour les documents : mercredi le 27 mai

Tous les documents doivent être envoyés par courriel à cla.acl.sessions@gmail.com. Ceci inclut :

  • Communications affichées (obligatoire) : une communication affichée en PDF (si vous préférez utiliser un autre format, contactez-nous)
  • Communications affichées (optionnel) : une présentation audio ou vidéo, en 5 minutes ou moins
  • Communications orales (optionnel) : des planches ou un exemplier de votre communication en PDF
  • Communications orales (optionnel) : un enregistrement vidéo de votre communication si vous préférez de préenregistrer votre communication plutôt que de la présenter en direct, 20 minutes ou moins.

Deadline for materials: Wednesday May 27

All materials should be sent by email to cla.acl.sessions@gmail.com. This includes:

  • Posters (mandatory): A PDF of your main presentation (contact us if you want to use another web-standard format)
  • Posters (optional): A video or audio “walkthrough” of your presentations, 5 min or less
  • Talks (optional): A PDF of slides or handouts for your talk
  • Talks (optional): A video of your presentation, if you would prefer to pre-record rather than present live, 20 minutes or less.



Programme

dernière mise à jour: 26 mai 2020 | latest update: May 26, 2020


Toutes les heures sont exprimées en GMT-0400 (HAE) | All times are shown in GMT-0400 (EDT).

Samedi le 30 mai | Saturday, May 30

Allocution de bienvenue | Welcoming remarks
Jeff Tennant (Western)
Zoom 1

La pédagogie | Pedagogy
Zoom 1

présidée par | chaired by: Sara Mackenzie

Nathan Sanders, Pocholo Umbal & Lex Konnelly (Toronto)

Methods for increasing equity, diversity, and inclusion in linguistics pedagogy

résumé | abstract

Peter Jurgec (Toronto)

Online interactive tools for undergraduate phonology

résumé | abstract

pause | break

Acquisition
Zoom 1

présidée par | chaired by: Félix Desmueles-Trudel

Syntaxe | Syntax
Zoom 2

présidée par | chaired by: Sahar Taghipour

Alia Alatassi & Mihaela Pirvulescu (Toronto)

The acquisition of French object clitics by L2 children: effects of age of onset

résumé | abstract

Andrew Peters (Toronto)

Scrambling for case: Accusative in Mongolian

résumé | abstract

Martha Black & Olga Tararova (Western)

Adult acquisition of grammatical gender in instructed L2 Spanish and the role of metacognition

résumé | abstract

Gavin Bembridge & Jean-François Juneau (York and Toronto)

Root alternations for discourse effects: A challenge for locality?

résumé | abstract

Andrew McCandless (Toronto)

The influence of phonetic training on production of Spanish rhotics in beginner L2 learners with L1 Canadian English

résumé | abstract

Sonja Frazier, Monique Dufresne & Rose-Marie Déchaine (Queen’s and UBC)

The syntax of discourse: What an Anishinaabemowin oral text teaches us

résumé | abstract

pause | break

Bilinguisme et acquisition | Bilingualism and acquisition
Zoom 1

présidée par | chaired by: Mihaela Pirvulescu

Syntaxe | Syntax
Zoom 2

présidée par | chaired by: Gavin Bembridge

Adriana Soto-Corominas & Johanne Paradis (Alberta)

The weight of dominance: Development of complex syntax at the early stages of Catalan–Spanish bilingualism

résumé | abstract

Arsalan Kahnemuyipour, Mansour Shabani & Sahar Taghipour (Toronto)

The two faces of a nominal linker: Another look at Reverse Ezafe in Gilaki

résumé | abstract

Ariana Mohammadi (Linguistics Consultancy Center of Canada)

Which language do bilinguals swear in?

résumé | abstract

Nadia Takhtaganova (Toronto)

Les titres de civilité : de l’ancien français jusqu’au français moderne

résumé | abstract

Mariane Lamarre (UQAM)

Analyse formantique de la pause remplie ‘euh’x chez des Québécoises francophones de 10 et 11 ans

résumé | abstract

Christelle Niguieu Toukam (Western)

Formation des questions Qu en ndà’ndà’

résumé | abstract

pause | break

(Re)vitalisation & documentation
Zoom 1

présidée par | chaired by: Leslie Saxon

Tatiana Fernandez (Western)

Vitality of Damana, the language of the Wiwa indigenous community

résumé | abstract

Grace Gomashie, Roland Terborg & Joyce Bruhn de Garavito (Western and Universidad Nacional Autónoma de México)

Classification of language shift in the Nahuatl-speaking community of (Santiago) Tlaxco, Mexico

résumé | abstract

Emily Elfner & Nicoline Butler (York)

Game-play methodology and the documentation of prosody and intonation in Kwak’wala

résumé | abstract

Rencontre d’accueil pour les étudiantes diplomées et les étudiants diplomés | Graduate student social virtual meet-and-greet
Zoom 1


Dimanche le 31 mai | Sunday, May 31

Phonologie | Phonology
Zoom 1

présidée par | chaired by: Emily Elfner

Syntaxe | Syntax
Zoom 2

présidée par | chaired by: Ileana Paul

Natalie Weber (Yale)

The case for Noninitiality

résumé | abstract

Elizabeth Ritter & Martina Wiltschko (Calgary and ICREA UPF)

Interacting with vocatives!

résumé | abstract

Michael Dow (UdeM)

Experimental and typological approaches to nasal vowel sonority

résumé | abstract

Ingy Hamza (UQAM)

La cartographie de l’accord verbal en Arabe Standard

résumé | abstract

Koorosh Ariyaee & Peter Jurgec (Toronto)

Persian elides the second vowel

résumé | abstract

Aya Zarka & Tova Rapoport (McMaster and Ben-Gurion)

Levantine Arabic resultatives and agreement

résumé | abstract

Gladstone Deklu (MUN)

Feature specification in the northern dialect of Ewe

résumé | abstract

Nathan Brinklow, Monique Dufresne, Greg Lessard & Rose-Marie Déchaine (Queen’s and UBC)

The morphosyntax of PERSON, NUMBER and GENDER in Kanyen’kéha agreement / La morphosyntaxe de PERSONNE, de NOMBRE et de GENRE dans l’accord du Kanyen’kéha

résumé | abstract

Session d’affiches 1 | Poster session 1

Acquisition

  • Megan Gotowski (Rutgers)
    Revisiting why-questions in child French
  • Mihaela Pirvulescu & Elena Valenzuela (Toronto and Ottawa)
    Genericity in the grammars of Romanian, French, and English trilinguals
  • Theresa Rabideau, Samantha Habros & Sierra Beatty (Ottawa)
    Auditory and visual cues in speech productio
  • Tania Zamuner, Bernard Amélie, Félix Desmeules-Trudel & Elizabeth Johnson (Ottawa, Toronto, Western)
    The timecourse of toddlers’ recognition for native-accented vs. non-native-accented speech

Morphologie | Morphology

  • Yoann Léveillé, Adam Saucier & Josianne Alexander-Renaud (UQAM)
    Une description phonologique et morphosyntaxique des contractions préposition-déterminant en français québécois
  • Paul Melchin, Ash Asudeh & Dan Siddiqi (Carleton and Rochester)
    Ojibwe agreement in a representational, morpheme-based framework

Phonétique et phonologie | Phonetics and phonology

  • Elan Dresher, Daniel Currie Hall & Sara Mackenzie (Toronto, Saint Mary’s, MUN)
    The status of phoneme inventories: The role of contrastive feature hierarchies
  • Philippe Gauthier (Western)
    Licensing constraints and the internal structure of Laurentian French vowels
  • Una Y. Chow (UBC)
    Voice quality of Gitksan ejectives
  • Dusan Nikolic (Calgary)
    Effects of acoustic parameters on perception of lexical pitch accents

Psycholinguistique | Psycholinguistics

  • Marianne Laplante & Josianne Alexander-Renaud (UQAM)
    Variation en perception des voyelles [ø] et [œ] : Sous-spécification ou allophonie ?
  • Mahyar Nakhaei (Calgary)
    Memory load manipulation in self-paced reading tasks: the case of pronouns interpretation

Sociolinguistique | Sociolinguistics

  • Niloufar Ansari Dezfuly & Kenamy Graterol Perdomo (Western)
    Expression of futurity in the Spanish of Spain and Colombia
  • Michael Iannozzi (Western)
    Variable realization of /v/ as [v] or [w] in a heritage Italian variety
  • Svetlana Kaminskaia (Waterloo)
    Rythme prosodique et variation stylistique en français canadien

Syntaxe et sémantique | Syntax and semantics

  • Yasmin Abou Taha & Dennis Ott (Ottawa)
    Sluicing in Lebanese Arabic: More evidence for cleft sources
  • Rosalind Owen (Toronto)
    Sweet songs and soft hearts: Metaphor in Cuzco Quechua
  • Hailey Hyekyeong Ceong & Leslie Saxon (Victoria)
    Hearer honorifics as allocutive agreement in Korean and Japanese
  • Crystal Chow (Toronto)
    Expressing Paths of Motion in Apurimac Quechua
  • Songül Gündogdu, Arsalan Kahnemuyipour & Andrew Peters (Toronto)
    Revisiting “doubled” ezafe in Southern Zazaki
  • Simone Diana Zamarlik (Ottawa)
    On Polish jakiś

pause | break

Table ronde | Round table
Zoom 1

Écrire à l’université : Défis, motivation, gestion du temps, et autres problèmes
Working on academic writing: Challenges, motivation, time management, and other issues

pause | break

Changement et variation linguistique | Language variation and change
Zoom 1

présidée par | chaired by: David Heap

Morphosyntaxe | Morphosyntax
Zoom 2

présidée par | chaired by: Martha McGinnis

Sonia Masi (Western)

Variation in the possession of kinship terms in the dialects of Italy

résumé | abstract

Ivona Kučerová & Adam Szczegielniak (McMaster and Rutgers)

Slavic meets Semitic: Nominal functional categories as underspecified heads

résumé | abstract

Michelle Troberg & Justin Leung (Toronto, Mississauga)

On the uniform loss of Medieval French verb particles

résumé | abstract

Maria Cristina Cuervo & Alexander Tough (Toronto)

Not aspect, but tense: A morphological argument for the old analysis of the Spanish imperfect

résumé | abstract

Elena Voskovskaia (GPRC)

La productivité morphologique et la taille de la famille morphologique : Le cas des noms composés français N-N et A-N dans la littérature française du 17e au 20e siècle

résumé | abstract

Deborah Allotey (Western)

Overt Pronoun Subjects of Infinitival Predicates in Gã

résumé | abstract

Diane Massam & Ileana Paul (Toronto and Western)

Instructions for nullness

résumé | abstract


Lundi le 1 juin | Monday, June 1

Changement et variation linguistique | Language variation and change
Zoom 1

présidée par | chaired by: Michelle Troberg

Syntaxe et sémantique | Syntax and semantics
Zoom 2

présidée par | chaired by: Egor Tsedryk

Session speciale : L2 | Special session: L2
Zoom 3

Angelica Hernandez (Western)

Variable use of Spanish SPPs by Colombian Canadians

résumé | abstract

Barbara Sylliboy, Yvonne Denny, Arlene Stevens & Dianne Friesen (Eskasoni Band, Ta’n Lnuey Etl-mawlukwatmumk and Victoria)

Two pluractional constructions in Mi’kmaw

résumé | abstract

Conferencière invitée | Invited speaker

Pauline Welby (Aix Marseille)

Orthography and variability in second language word learning: Evidence from perception and production

résumé | abstract

Conferencier invité | Invited speaker

Paolo Mairano (Lille)

Extrinsic and intrinsic evaluation of L2 vowel pronunciation

résumé | abstract

Rhian Wolstenholme (Avignon)

French LEA students’ perceptions of their foreign accent in English

résumé | abstract

Julien Carrier (Toronto)

From ergative to accusative in North Baffin Inuktitut

résumé | abstract

Gregory Antono (Toronto)

Expressing a multiplicity of events in Macuxi

résumé | abstract

M. Emma Butterworth (Western)

“C’est ça, right?”: Shifts in discourse marker use in Ontarian Laurentian French

résumé | abstract

Sander Nederveen (SFU)

Discourse novelty, givenness, and EV2 in German

résumé | abstract

Davy Bigot (Concordia)

Emprunter à l’anglais pour s’identifier : De nouvelles données du corpus de Casselman

résumé | abstract

Metehan Oguz, Burak Oney & Dennis Ryan Storoshenko (Calgary and MUN)

Obligatory indexical shift in Turkish

résumé | abstract

Session d’affiches 2 | Poster session 2

Acquisition

  • Giulia Cortiana & Olga Tararova (Western)
    The production of /d/ by Spanish native speakers and English-speaking learners: A sociophonetic approach
  • Megan Gotowski & Viviane Déprez (Rutgers)
    Wh-in situ in French as a function of discourse factors
  • Belén López & Daniela Gallardo (Ottawa)
    Nature of the reverse production effect: Is it language specific?

Phonétique et phonologie | Phonetics and phonology

  • Mutasim Al-Deaibes (Khalifa University), Marwan Jarrah (Jordan) & Ekab Al-Shawashreh (Yarmouk)
    Emphasis of the labio-velar /w/ in Jordanian Arabic: Preliminary results
  • Nate Shaftoe (York)
    Feature Geometry in Harmonic Serialism
  • Katie van Baarsen & Terrance Gatchalian (UBC)
    The syllabification of VV-sequences in D‘agáárè

Psycholinguistique | Psycholinguistics

  • Alice Breton & Ghyslain Cantin-Savoie (UQAM)
    Automatisation de la détection de l’intoxication à l’alcool dans la parole
  • Mahsa Morid, Ed Griffiths, Shuzhen Wang & Tania Zamuner (Ottawa and Concordia)
    The representation of concrete versus abstract words: An eye-tracking study
  • Narcisse Torshizi & Elisabet Service (McMaster)
    Rankings of familiarity, imageability, and age of acquisition in correlation with compound headedness in Persian

Morphologie | Morphology

  • Alana Johns & Elan Dresher (Toronto)
    Morpheme structure change in Labrador Inuttut
  • Elena Kulinich (UQAM)
    Does the Tolerance Principle resolve the problem of Russian paradigm gaps?

Sociolinguistique | Sociolinguistics

  • Florence Marcotte (UQAM)
    La norme de prononciation au Québec en 1970 et en 2019 : Étude de l’affrication et du relâchement des voyelles hautes dans la lecture publique du poème Speak White
  • Anna Stacey (Manitoba)
    An investigation into the vocative bro: Connections between speaker, purpose and position

Syntaxe et sémantique | Syntax and semantics

  • Evgenii Efremov (Western)
    Dative case with infinitives in Russian
  • Samuel Jambrović (Toronto)
    The morphosyntax of derived proper nouns
  • Brittany McDonald (Calgary)
    What type of pronouns do Korean and Japanese have?
  • Daniel Milway (Toronto)
    The puzzle of irrelevant assertions in alternative semantics
  • Dennis Storoshenko, Elias Abdollahnejad & Mahyar Nakhaei (Calgary)
    Copy raising in Persian
  • Egor Tsedryk (Saint Mary’s)
    Root infinitives with dative subjects

pause | break

Psycholinguistique | Psycholinguistics
Zoom 1

présidée par | chaired by: Elisabet Service

Syntaxe | Syntax
Zoom 2

présidée par | chaired by: Ivona Kučerová

Session speciale : L2 | Special session: L2
Zoom 3

   

Félix Desmeules-Trudel & Marc Joanisse (Western)

Articulatory-based mappings for second language speech discrimination

résumé | abstract

Laura Spinu, Beckie Dugaillard, Crystal Gilbert & Marianna Krivoshaev (CUNY)

Articulatory skill in monolingual and multilingual speakers: A tongue-twister study

résumé | abstract

Elena Babatsouli (Louisiana)

Phonological processes in interlanguage and protolanguage

résumé | abstract

Gorana Pobric, Marc Joanisse, Jessica Lammert, Giulia Cortiana, Scott Perry, Rrezane Miftari & Yasaman Rafat (Manchester, Western, Alberta, Saba)

Bilingual experience, language plasticity and change of reading strategies in Spanish and English: A TBS study

résumé | abstract

Maria Rodriguez, Suzette Attopley, Olga Tararova & Giulia Cortiana (Western)

A comparative analysis of Cuban native speech and Cuban-American speakers acquiring Spanish word-final /s/

résumé | abstract

Sahar Taghipour & Philip Monahan (Toronto)

Paradigmatic gaps impact early morphological decomposition: Evidence from masked priming

résumé | abstract

Deborah Allotey, Christelle Niguieu, Ileana Paul, Holly Scott & Dru Sutton (Western)

Complex predicates in Gã: Applicatives and compounds

résumé | abstract

Shiyu Li, Gonia Jarema & Gary Libben (UdeM, IUGM and Brock)

L’effet de la langue seconde sur le traitement des mots composès chinois chez les locuteurs bilingues chinois-français et chinois-anglais

résumé | abstract

Martha McGinnis & Christy Moser (Victoria)

Cross-linguistic evidence for underspecification in reflexive morphosyntax

résumé | abstract

pause | break

La langue et l’inclusivité | Language and inclusivity
Zoom 1

présidée par | chaired by: Lex Konnelly

Yorka Olavarria (Universidad de Chile)

The language of abuse: Distorting perceptions of reality through conceptual metaphors

résumé | abstract

Katie Slemp & Martha Black (Western)

Reactions to gender-inclusive language in Spanish on Twitter and YouTube

résumé | abstract

pause | break

Svetla Nikolova (Western)

Singular specific ‘they’ in the English language

résumé | abstract

Katie Slemp (Western)

Latin@s or Latinxs? Innovation in Spanish gender-inclusive oral expression

résumé | abstract

Yarubi Diaz Colmenares & David Heap (Western)

Variation et changement dans les accords du français inclusif

résumé | abstract